tirsdag den 20. december 2011

Syltede rødbeder

Jeg har syltet rødbeder til alle de julefrokoster vi skal til. Jeg synes det er en fornøjelse at sylte, det er nemt, det er billigt og det er hyggeligt.


Måske har du også fået lyst til at sylte rødbeder? Her kommer min opskrift.

Syltede rødbeder a la Primula:

Du skal bruge:
•1 kg rødbeder
•1/2 l lagereddike
•Syltekrydderier (jeg har brugt peber, sennepsfrø, stjerneanis, nelliker og mild tørret chili - kun fantasien sætter grænser, se hvad du har i skuffen)
•1/2 tsk Atamon (konserveringsmiddel)

Sådan gør du:
Kog rødbederne i vand i 1t. Derefter skal du have skrællen af, jeg bruger en lille grønsagskniv til at skrabe den af. Skær rødbederne i skiver og læg dem i rene skoldede glas.
Kog eddike med sukker og krydderier. Sluk og tilsæt Atamon.
Hæld lagen over rødbederne og sæt straks låg på.
Rødbederne er klar til spisning efter et par dage.


Det lyse i mine rødbeder er en slags rødbeder der er stribede, de smager som de andre, men er lidt sjovere at se på.
Brug bare de almindelige rødbeder, gerne de aflange, for de er nemme at skære og skiverne passer i størrelsen.

2 kommentarer:

  1. Opskriften lyder rigtig lækker, men hvor meget (sådan ca.) bruger du af hvert krydderi? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. ca en teskefuld krydderi (blandet) til hvert glas.

      Slet

Du er velkommen til at skrive en kommentar, det gør mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...